معاون دفتر حفاظت و مدیریت سازمان محیط زیست کشوری: هیچ گونه رخنمون سنگی دارای نمک در محدوده سد وجود ندارد، سد چمشیر تحت نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷ 14 December 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، جلسه پاسخ گویی به ابهامات علیه پیرامون سد چمشیر و آگاهی بیشتر مردم در مورد برخی شایعات در فضای مجازی بر علیه این پروژه،با حضور معاون دفتر حفاظت و مدیریت سازمان محیط زیست کشور ،مدیر اجرای طرح سد چمشیر و برخی از کارشناسان این پروژه با حضور خبرنگاران شهرستان در محل ساختمان اداری سد برگزار شد.

مدیر اجرای طرح سد چمشیر در آغاز این جلسه از بهره برداری سد چمشیر در دی ماه امسال خبر داد و گفت: برگزاری جلسه امروز در خصوص شفاف سازی برخی اتهامات در یک سال اخیر در خصوص سد چمشیر در فضای مجازی مطرح،که نتیجه این اتهامات منجر به ورود کمیسیون اصل نود و ماموریت کارشناس سازمان محیط زیست کشوری جهت شفاف سازی و اطمینان خاطر از نبود مشکلات مطرح شده می باشد.

فاضل اولین اتهام وارده به این پروژه را عدم وجود مجوز سازمان محیط زیست برای شروع عملیات طرح عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۸۸نامه مجوز از محیط زیست مرکز کشور به استان فارس و به تبع آن در خصوص اجرای پروژه سد چمشیر با رعایت مواردی که در نامه اشاره شده بلامانع بوده و کلیه فعالیت های در ۱۰سال کار شده در ۲۵جلد مجله به سازمان محیط زیست اطلاع رسانی و هماهنگی کامل انجام شده است.

معاون دفتر حفاظت و مدیریت سازمان محیط زیست کشور هم در این خصوص بیان کرد:

با توجه به وظایف و مسولیت سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای پروژه های عمرانی در کشور و اثرات مخرب آن در محیط زیست،در مورد این طرح در سال ۱۳۸۸با مطالعات اجرای حفاظت از طریق کمیته فنی متناسب با نوع پروژه و با حضور کارشناسان ماهر ،این پروژه با رعایت ملاحضاتی از محیط زیست مجوز گرفته و هیچ گونه مشکل قانونی خاصی در اجرای این پروژه وجود ندارد. 

فتحی با بیان اینکه برخی اصحاب رسانه با اتهاماتی مبنی بر اینکه این پروژه همانند سد گتوند دوم در حال اجراست، اظهار داشت:با وجود مجوز های صادر شده در خصوص اجرای این طرح،بازرسان سازمان برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شده ما را مکلف کردند از ساختگاه سد مخزن،حوزه ابریز و شرایط بالادست سد بازدید داشتیم که خوشبختانه اساسا چنین موضوعی در خصوص اتهامات وارده وجود نداشته و در طی بازدید انجام شده از نقاط مختلف سد ،حاشیه رودخانه و مخزن دریاچه سد هیچ گونه رخنمون سنگی که دارای نمک ،گنبد یا برون زد نمکی و یا حتی لایه نمکی معنی دار که منجر به شوری آب در اثر آبگیری سد شود ،در این محدوده دیده نشده است.

فاضل ،دیگر اتهامات غلط وارده شده از سوی برخی افراد ناآشنا را جابجایی محل احداث سد دانست و گفت: بر اساس مطالعات اولیه انجام شده و با حضور کارشناسان محیط زیست هیچ گونه تغییر در استقرار محل سد انجام نگرفته است.

فتحی هم در این خصوص به خبرنگاران بیان داشت: طی جلساتی که در تهران برگزار شد گزارشاتی ارایه شده که ساختگاه سد چند صد متر به دلایل نامشخص تغییر پیدا کرده است،که طی بررسی های انجام شده به هیچ عنوان ساختگاه سد تغییر پیدا نکرده بلکه در بهترین نقطه پیش بینی شده در رودخانه زهره قرار گرفته و هیچ گونه جابجایی در نقشه اولیه پیدا نکرده است.

مدیر اجرایی پروژه سد چمشیر ،دیگر اتهامات وارده به این پروژه عظیم را اشاره نکردن در گزارشات اولیه برای وجود مخازن و تاسیسات نفتی در این منطقه عنوان کرد و افزود: شرکت رویان که ارزیابی محیط زیست را انجام می دهد در گزارشات اعلام شده به وجود مخازن و تاسیسات نفتی اشاره کرده و در همین خصوص تفاهم نامه مشترکی در سال ۱۳۷۶بین کارفرمای وقت و نماینده شرکت نفت صورت گرفته و در مورد چاه های نفت صحبت لازم شده است.

فاضل تاکید کرد: وجود مخازن و تاسیسات نفتی در گزارش اولیه و قبل از شروع احداث آمده و الزامات زیست محیطی در این حوضه در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به دیگر ابهامات ایجاد شده مبنی بر اینکه بر اثر احداث سد، هکتارها از جنگل و پوشش گیاهی منطقه را نابود کردند،گفت: عملیات بریدن درختچه ها در محدوده مخزن که به نام پاک تراشی گفته می شود از الزامات زیست محیطی است و باید قبل از آبگیری سد انجام شود.

فتحی هم در این موضوع گفت: در بازدید میدانی که از حاشیه رودخانه و پوشش گیاهی این منطقه انجام دادیم اساسا هیچ گونه درخت بلوطی وجود نداشته و مقداری درختچه در حاشیه رودخانه بوده که بر اثر الزامات محیط زیستی و برای آبگیری سد باید این محدوده پاک سازی شود که مشکلی در آینده برای سد و آبزیان موجود ایجاد نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار